Visselblåsning

Vi har några grundläggande synsätt i vårt företag. Ett av dem kallar vi ”Det lilla stora företaget”. Det innebär bl a att vi vill jobba som ett litet företag, likt en familj med stor öppenhet, och samtidigt jobba som ett stort företag med bra struktur, regelverk, certifieringar mm. Det betyder att vi vill att våra medarbetare, och andra, ska känna att de i alla sammanhang har möjlighet att tycka till - även om någonting inte känns bra.

Om man är missnöjd med sin arbetssituation på något sätt, vill vi att man tar upp med sin chef eller med HR-avdelningen. Detsamma gäller även kunder, leverantörer och andra som har en relation till oss, att lyfta frågor till ansvarig person hos oss.

Om det mot förmodan skulle uppstå en så allvarlig situation, att man inte ser någon annan utväg, ja då finns i svensk lag möjligheten till ”visselblåsning”. Vi hoppas att ingen någonsin ska behöva använda den, för då har vi misslyckats rejält med någonting.

Förordningen om visselblåsare

Reglerna om visselblåsning beskrivs i förordning (2021:949) om skydd för personer som rapporterar om missförhållandenden. Den innebär kort sagt att:

  • det är allvarliga anklagelser som ska rapporteras - oegentligheter, t ex  mutor, diskriminering, om någons liv och hälsa står på spel, eller missförhållande som har allmänintresse. 
  • vem som helt kan rapportera, inte bara medarbetare
  • Man kan känna dig trygg med att ingen får hindra, hota eller bestraffa den som vill lämna en rapport, och ingen får göra det svårt att rapportera.

Så här går man tillväga för att visselblåsa

För att det ska kännas tryggt, säkert och neutralt för den som vill visselblåsa har vi lagt ut hanteringen av den på en oberoende extern aktör. Samma gäller för hela vår koncern, Lagercrantz Group (med ca 70 bolag och 9 miljarder i omsättning). 

Man kan visselblåsa på flera sätt. Det enklaste är att lämna in sin rapport via visselblåsarportalen hos den tredje part vi anlitat. Länken till den hittar du här:

Man kan även lämna sin rapport via telefon eller genom att boka ett fysiskt möte De olika alternativen och mer information om dessa finns att hitta via länken ovan.

Så här hanteras rapporterna

Rapporterna tas emot av oberoende tredje part (Mottagaren) och hanteras enligt följande: 

  1. Mottagaren tar emot ärendet via Qnisters visselblåsartjänst, alternativt via telefon eller fysiskt möte.
  2. Återkoppling om mottagen rapport sker till visselblåsaren inom sju dagar (om inte den rapporterande personen har avsagt sig bekräftelse eller det finns anledning att anta att en bekräftelse skulle avslöja personens identitet).
  3. Mottagaren påbörjar en bedömning av rapporten – är det ett visselblåsarfall? Vid behov efterfrågas ytterligare information från visselblåsaren, om det är möjligt.
  4. Vid behov har Mottagaren rätt att bjuda in ytterligare personer, som omfattas av lagstadgad eller avtalsreglerad sekretess, för att delta i handläggningen av aktuellt visselblåsningsärende.
  5. Mottagaren bedömer och motiverar om ärendet är ett visselblåsarfall eller inte. 
  6. Återkoppling sker till den rapporterande personen.
  7. Ärenden som bedöms som visselblåsningar utreds vidare. Vid misstanke om brott ska polisanmälan göras. Utredaren kan om det är lämpligt även fortsätta att utreda eller lämna åtgärdsförslag för ärenden som inte bedömts som visselblåsningar. Vidare kan Utredaren lämna förslag till preventiva åtgärder för att förebygga liknande händelser.
  8. Återkoppling sker till den rapporterande personen även efter fortsatt utredning. 
  9. När ärendet är avslutat schemaläggs det för radering enligt aktuell lagstiftning.

Webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den accepterar du detta.  Integritetspolicy

crossmenuchevron-down